12 ПОРАД КЕРІВНИКАМ ГУРТКІВ:

  1. Знайдіть свій внутрішній голос, прислухайтесь до нього і чітко сформулюйте.
  2. Реагуйте діями на дії і щодо дії.
  3. Розвивайте сприйнятливу до ризику ментальність.
  4. Довіряйте процесові так само, як і людям.
  5. Поважайте цілісність особистості, працюючи з іншими.
  6. Прагніть працювати з колегами.
  7. Шукайте різноманітності, уникайте хуторянства.
  8. Перегляньте свою роль, щоб вона не обмежувалася класною кімнатою.
  9. Урівноважуйте роботу і життя.
  10. Спонукайте директорів та інших керівників до розвитку інтерактивного професіоналізму і підтримуйте їх у цьому.
  11. Прагніть до неперервного вдосконалення і вічного навчання.
  12. Стежте за зв’язком між вашим розвитком і розвитком учнів та постійно посилюйте його.

Інновація в роботі
керівника гуртка

Результати досліджень дозволяють стверджувати, що традиційна система освіти більшою мірою орієнтована на здобування знань, а рівень підготовки дітей до самостійного життя не відповідає сучасним вимогам. Підліткам потрібні не лише знання, ай життєві навички, що допомагають зробити життєвий вибір та досягти мети.Розроблена й описана технологія – це одне. А її реалізація – зовсім інше, бо несе відбиток особистості, інтелекту конкретного педагога.Головним у системі інноваційного навчання закладу позашкільної освіти є ситуація спільної продуктивної та творчої діяльності педагога й дитини, педагога та групи, що впливає на навчання як на процес становлення особистості, її усвідомленої активності, її самоорганізації. Інноваційність передбачає зміну форм і змісту контролю, оцінок, наслідків. Перед педагогічним колективом нашого закладу постає завдання збереження успішності освітнього процесу. Навчання та виховання – дві невід’ємні ланки цього процесу. Провідною метою виховання залишається ідеал особистості, дієздатної приймати рішення в ситуаціях морального вибору, нести відповідальність за ці рішення перед собою, оточенням, державою.Завдання керівника гуртка – якомога більше пізнати кожного гуртківця. За можливістю та необхідністю корегувати стосунки дитини та батьків, дитини й учителів, дитини та ровесників, учити дитину відвертості, адекватній поведінці, незалежно від виду занять. І допомогою в цьому є інтерактивні методи навчання.Є три основні стратегії нововведень:Стратегії локальних змін – раціоналізація, оновлення окремих ланок діяльності (наприклад, програмного забезпечення мережі гуртків, секції, творчих об’єднань тощо). Цих змін може бути кілька, але всі вони реалізуються незалежно одна від одної.В умовах нашого закладу це: Модернізація освітнього процесу. Використання на заняттях психологічних вправ, завдань, які взяті з превентивних програм. Ведеться моніторинг, пошук шляхів для більш повного застосування в навчальному закладі цих програм, їх адаптація до умов закладу позашкільної освіти. Це освіта на основі життєвих навичок, яка підтримує основні права людини, що включені до Конвенції про права дитини, незалежно від виду творчої діяльності; Інновації-трансформації, котрі змінюють форму занять, нетрадиційні форми проведення занять і виховних заходів.Стратегія модульних змін – реалізація кількох комплексних нововведень одночасно на різних рівнях: навчального, виховного, організаційного.Стратегія системних змін – докорінна реконструкція закладу, його ланок, змісту й організації, діяльності, мети та завдань, технології тощо.Це перспектива для педагогічного колективу нашого закладу позашкільної освіти.Система науково-методичного забезпечення, підвищення кваліфікації педагогів, створення творчого педагогічного колективу передбачає залучення педагогів до інноваційної діяльності. Ми розглядаємо інноваційні технології методичної роботи з педкадрами як стимулюючий процес, що характеризується прагненням педагога репрезентувати власне розуміння мети навчання та виховання. Самих теоретичних знань не достатньо. Необхідно, щоб кожний педагог оволодів уміннями та навичками, наприклад, тренінговими методиками, умів застосовувати їх у своїй практичній діяльності.Серед нетрадиційних форм проведення занять особливе місце займають інтегровані заняття та виховні заходи, які стимулюють різноманітні форми творчої співпраці гуртківців.


Кодекс педагога

  1. Гурток – це родина.
  2. Піклуватися про здоров’я дитини – про здоров’я нації.
  3. Віддай дітям частину своїй души.
  4. Допоможи дитині самоствердитися.
  5. Дав слово – держи.
  6. Перед тим, щоб щось зробити чи сказати, поміркуй: до чого це приведе.
  7. Залиш свій слід у душі дитини.

Правила педагогічної гігієни,
які сприяють кращому засвоєнню матеріалу учнями

  1. Йди на заняття з радістю, з заняття – з приємною втомою.
  2. Нехай усі манекенниці світу, побачивши твою посмішку, подадуть у відставку.
  3. Пам’ятай, що поганий лікар може забрати життя, поганий педагог – спопелити душу.
  4. Приходити на заняття підготовленим означає точно знати, для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити й чи буде комусь від цього добре.
  5. Свідченням найбільшого успіху педагога є посмішка на обличчях дітей.
  6. Якщо ти вмієш звичайнісінький факт подати як відкриття і викликати подив і захват учнів, то можеш вважати. Що половину справи вже зробив.

Пам’ятка педагогу ЗАКЛАДУ позашкільноЇ освіти

  1. Педагог – професія особлива, вона потребує щоденної постійної самоосвіти і самовдосконалення, толі природним буде на вас елегантний одяг, і ваше природно буде виявляти ваш інтелект і рівень загальної культури, а погляд і посмішка будуть доброзичливими і щирими, і все, що ви будете говорити, робити викликатиме у ваших вихованців довіру і бажання наслідувати вас.
  2. Загальна тональність спілкування педагога з учнями повинна бути спокійною, витриманою, а ще добре, коли педагог володіє почуттям гумору і вміє будь-яку проблемну ситуацію вирішувати легко, без зайвої моралі.
  3. Чітка продуманість всіх складових частин вашого заняття, реалізація практичних і теоретичних завдань (згідно плану) – це головний показник рівня вашої фахової майстерності.
  4. Пам’ятайте, що кожне заняття у закладі позашкільної освіти повинно мати свій сценарій, оригінальний за формою і змістом, де педагог – і сценарист, і режисер, і виконавець водночас.
  5. Ваша палка переконливість, внутрішня енергетика у поєднанні з викладанням змістовного цікавого матеріалу під час занять будуть сприяти формуванню стійких інтересів до знань.
  6. Відомо, що свіже повітря, чистота і комфорт навчального кабінету створюють необхідні умови для занять.

Пам’ятка керівнику гуртка з методики проведення занять

Готуючись до кожного заняття, необхідно запам’ятати, що успіх забезпечується вибором правильної методики і раціональним використанням навчального часу , а також відповідною підготовленістю керівника гуртка. Заняття будь-якого гуртка (технічного, спортивного, художньо-естетичного тощо) відрізняються одне від одного тільки навчальним матеріалом. Структурно всі заняття будуються за одними і тими ж принципами.

І. Організаційна частина

Викладач, починаючи заняття, повинен переконатися, що всі учні підготувались, готовий інструмент, наочні приладдя, технічне обладнання, форма одягу в інше. Зробивши перевірку учнів, керівник оголошує тему заняття, форму роботи (бесіда, лекція, практичне заняття тощо).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Ця частина заняття проводиться у формі перевірки завдання, опиту учнів, інформації нагадувань і інше з використанням методів індивідуальної, колективної або самостійної роботи. Момент повторення необхідний для переходу до сповіщення нового матеріалу, його вивчення.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

При вивченні нового матеріалу однаково сприйняти форми: лекції, практичні вправи проблемного характеру, доповіді самих учнів тощо. Якщо використовуються доповіді самих учнів або практичні вправи, керівник також повинен зробити висновок, що узагальнює і конкретизує новий матеріал. Вивчений новий матеріал бажано диференційовано, з урахуванням підготовленості учнів.

ІV. Практичні вправи

Як самостійна частина заняття, практичні вправи індивідуального або колективного характеру переслідувань виготовлення наочних приладь, макетів, моделей (в технічних гуртках); удосконалення навиків, прийомів (в інших гуртках). Це може бути робота над моделлю, підготовка виставочних експонатів. Керівник гуртка так повинен продумати практичні вправи, щоб усі вихованці були охоплені роботою. Використовуючи систему індивідуальних, колективних робіт, керівник гуртка повинен слідкувати за якісним виконанням всіх завдань, не порушенням технології і правил безпеки, дисципліною і порядком.

V. Підведення підсумків заняття

Заключна частина заняття використовується керівником гуртка для підведення підсумків, узагальненням вивченого і засвоєного, для оцінки роботи окремих учнів, різних зауважень, визначення домашнього завдання тощо.На кожному занятті обов’язково присутні організаційна частина і підведення підсумків, причому ці дві частини повинні бути мінімальні.Інші частини заняття можуть проходить в різній послідовності і займати різне положення в залежності від теми, мети і типу заняття.Інколи може бути головним повторення раніше вивченого матеріалу, інколи – практичні вправи, інколи – вивчення нового матеріалу.Керівник гуртка, готуючись до роботи, самостійно вибирає заняття, визначає роль кожного із структурних моментів.Всі вони повинні чітко проглядати в кожному занятті.


Поради керівникам гуртків при підготовці до заняття

  1. Опрацюйте розділи програми, які треба вивчати на занятті.
  2. Вивчіть матеріал цього розділу.
  3. Проаналізуйте навчальний матеріал.
  4. Сформулюйте мету заняття. Дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли досягти в результаті заняття.
  5. Представте колектив групи, окремих вихованців, постарайтесь намітити їхній шлях до реалізації задач заняття.
  6. Виберіть найбільш результативні методичні прийоми для даних вихованців.
  7. Співставте обрані прийоми зі своїми можливостями, визначте свої дії на занятті.
  8. Обміркуйте структуру заняття, його хід.
  9. Зафіксуйте все підготовлене у плані або конспекті.
  10. Повторіть про себе або вголос вузлові моменти плану.
  11. Перевірте себе: а) які факти, загальні поняття повинні бути засвоєні на занятті; б) яке вміння формуються на даному занятті; в) які світоглядні поняття, моральні чи естетичні оцінки необхідно сформувати на даному занятті; г) якого роду емоційну реакцію варто викликати в учнів при вивченні даного матеріалу.

1) Приходьте в кабінет раніше початку заняття. Переконайтесь, чи все підготовлено до заняття, чи чисто у кабінеті, чи підготовлено наочне приладдя. Домагайтесь, щоб всі вихованці вас вітали, але не витрачайте на це багато часу.

2) Почніть заняття енергійно. Необхідно вести заняття так, щоб кожний вихованець із початку до кінця заняття був зайнятий справою.

3) Захоплюйте вихованців цікавим змістом матеріалу, розумовою напругою, допомагайте слабким повірити у свої сили. Тримайте в полі зору усю групу. Запобігайте спробі порушити робочий порядок, проводьте інструктажі з ОП та ТБ.

4) Звертайтесь трохи частіше з проханням, запитаннями до тих, хто може зайнятись на занятті іншою справою.

5) Дайте вказівки вихованцю, над чим варто працювати, перевірте виконання даного завдання. Це буде привчати до дисциплінованої праці. Вихованець буде звикати до того, що вказівки керівника гуртка треба виконувати обов’язково.

6) Закінчуйте заняття загальною оцінкою. Оцінюйте вихованців за старанність. Подякуйте усій групі й окремим вихованцям. Нехай вихованці відчують почуття задоволеності від результатів праці на занятті.

7) Припиняйте заняття на перерву. Нагадуйте про обов’язки чергового.

8) Утримуйтесь від зайвих зауважень.

9) Не допускайте конфліктів із цілою групою, а якщо він виник, не затягуйте його, шукайте розумні шляхи його розв’язування.

10) Пам’ятайте: там, де є сумніви у правоті керівника гуртка, не кажучи про ті випадки, коли вина його безперечна, конфлікт повинен вирішуватись на користь учнів.

11) Пам’ятайте слова М.Добролюбова: “Справедливий керівник – це такий керівник, поступки якого виправдані в очах вихованців”.

Анкета (для молодого педагога)

1. ПІБ ___________________________________________________________

2. Стаж практичної роботи у ЗПО ____________________________________

3. Чи є у вас наставник?____________________________________________

4. Чи є у вас постійний кабінет?______________________________________

5. Скільки занять ви відвідали :

а) у керівників гуртків вашого закладу;

б) у керівників гуртків району (місця);

в) інше.

6. Скільки занять і ким було відвідано у вас?

7. Хто вам надає методичну допомогу:

а) методист;

б) наставник;

в) колега;

г) інші.

8. Які труднощі є у вас у методиці та проведенні занять:

а) постановка мети та завдань;

б) визначення структури заняття;

в) добір матеріалу;

г) вибір форм і методів;

д) незнання методики активних чи інтерактивних форм роботи (указати які);

е) проведення самоаналізу заняття; ж) відсутність наочного приладдя й ін.

9. Які форми роботи з молодими та малодосвідченими керівниками гуртків ви хотіли би запропонувати:

а) “Тиждень молодих фахівців”;

б) відкриті заняття у закладі;

в) спілкування зі своїми колегами – молодими фахівцями;

г) спілкування зі своїми колегами – досвідченими керівниками гуртків;

д) лекторій;

е) практичні заняття;

ж) семінари-практикуми.

Кiлькiсть переглядiв: 298